Wizytówka – co powinna zawierać?

Wizytówkę powinien posiadać każdy, kto prowadzi działalność gospodarczą. Bez względu na to czy jest szoferem, prawnikiem, marketingowcem czy informatykiem, dobrze zaprojektowana wizytówka z pewnością pomoże w budowaniu jego pozycji na rynku oraz zdobywaniu nowych kontaktów.

Wizytówki informują o tym kim jesteśmy, czym się zajmujemy i jak można się z nami skontaktować. Wręczamy je partnerom biznesowym, potencjalnym klientom, a nawet rozdajemy na targach oraz konferencjach. Zastanówmy się jednak co powinny zawierać by lepiej spełniać swoją funkcję.

Jak powinna być zaprojektowana dobra wizytówka i dlaczego jest to takie ważne?

Absolutne minimum

Czyli treści, których bezwzględnie nie może zabraknąć na żadnej profesjonalnej wizytówce. Znajdują się tu oczywiście imię i nazwisko osoby wręczającej, jej stanowisko (ew. tytuł naukowy), nazwa firmy oraz dane kontaktowe (telefon, fax, e-mail, itp.). Nie przesadzajmy jednak w drugą stronę i pamiętajmy, że wizytówka to nie ulotka! Nie powinniśmy umieszczać na niej naszej oferty ani cennika.

Kształt i układ graficzny

Nagłówek oraz dane kontaktowe umieszcza się zwyczajowo w prawym dolnym rogu, natomiast logo i nazwę firmy umieszczamy w jej górnej części lub po lewej stronie. Jednak bez względu na to jak zaprojektujemy naszą wizytówkę, zadbajmy o jej jednolitość oraz identyfikację wizualną z naszą firmą.

Najczęściej stosowany format wizytówek to prostokąt o układzie poziomym, jednak niektóre firmy stawiają w tym względzie na oryginalność. Można natknąć się nie tylko na projekty okrągłe, ale również posiadające określone, związane z daną branżą, kształty. Domki, piłki, filiżanki – możliwości jest wiele choć, powiedzmy sobie szczerze, nie zawsze stanowią one dobry wybór. Poważna firma raczej nie zdecyduje się na tego typu rozwiązanie.

Materiał

Najlepiej nadaje się do tego celu papier kredowy o gramaturze od 300 do 350 g/m2. Czasem wykorzystuje się również laminat, który zwiększa wprawdzie koszt wizytówki, ale podnosi również jej trwałość.

Papier nie jest jednak jedyną dostępną opcją. Podobnie jak w przypadku kształtu, wybór materiału również pozostawia spore do popisu, czego dowodem są wizytówki drewniane, metalowe oraz wykonane z przezroczystego tworzywa. Takie rozwiązanie ma swoje plusy – wizytówka z pewnością zwróci uwagę potencjalnego klienta. Minusem jest oczywiście cena.

Wizytówka, podobnie jak ulotka reklamowa, posiada rewers. Stanowi on dodatkową powierzchnię do wykorzystania dlatego czasami warto skorzystać z takiego rozwiązania. Jeśli jednak stawiamy na elegancję i prostotę, wizytówka jednostronna wystarczy w zupełności.

Podsumowanie

Korzystajmy z wizytówek – jest to nie tylko świetny sposób na pokazanie naszej otwartości, ale również sposób pozyskiwania potencjalnych partnerów biznesowych. Dobry kontakt z klientem leży u podstaw każdej udanej współpracy dlatego warto zainwestować nieco czasu i środków w projekt profesjonalnej wizytówki. Z pewnością się nam to opłaci.