Jak zrobić i wydrukować dobrą ulotkę?

Ulotki, ze względu na ich niski koszt i przystępność formy, stanowią ważny element kampanii marketingowej. Jej życie jest jednak bardzo krótkie. Jeśli w ciągu kilku sekund nie zainteresuje naszego potencjalnego klienta zamienia się w śmieć. To, czy dany odbiorca zwróci na nią (i na nas) uwagę zależy w ogromnym stopniu od ciekawego projektu.

Jak zrobić dobrą ulotkę i gdzie ją wydrukować? Na to pytanie spróbujemy odpowiedzieć poniżej.

Zalety i wady

Ze względu na swoje zalety, ulotki stanowią bardzo popularny model marketingowy. Nie są jednak pozbawione wad. Z jednej strony ich produkcja jest stosunkowo tania i szybka, a same ulotki są w stanie skutecznie dotrzeć do określonej grupy odbiorców. Korzysta z nich jednak wiele firm i stworzenie oryginalnej nie jest zadaniem łatwym. Musimy również liczyć się z ich „ulotnością” - duża część szybko trafi do kosza.

Co i dla kogo?

Aby zaprojektować dobrą ulotkę musimy poznać naszą grupę docelową. Adresując nasz przekaz do wszystkich, nie trafimy do nikogo, dlatego skupmy się na naszych potencjalnych klientach i tym, co możemy im zaoferować.

Konstrukcja ulotki składa się z kilku elementów, które musimy wziąć pod uwagę. Elementami tymi są: nagłówek, szata graficzna, hasła reklamowe oraz rewers ulotki.

Nagłówek musi być chwytliwy ponieważ jest pierwszą rzeczą, na którą zwraca uwagę odbiorca gdy otrzymuje ulotkę. Ma przede wszystkim zachęcić do przeczytania reszty, dlatego nie umieszczajmy tam nazwy firmy, a raczej chwytliwy slogan, np. „Zadbaj o własną wygodę”.

Oprawa graficzna powinna być unikalna. Jeśli przesycimy ją kolorami będzie drażniąca. Jeśli zaś przesycimy ją tekstem stanie się nudna i przytłaczająca. Aby uniknąć tych problemów skupmy się na konkretnych, niezbyt rozbudowanych zdaniach. Układ wszystkich elementów musi być starannie zaplanowany, tak aby ulotka stanowiła jednolitą całość.

Rewers ulotki to dodatkowa powierzchnia reklamowa i właśnie tak należy ją traktować. Nie marnujmy pieniędzy na jednostronne wydruki, zwłaszcza jeśli istnieje sposób na przekazanie dwukrotnie większej ilości informacji. Na drugiej stronie można umieścić cennik, listę usług lub menu, kupon promocyjny, a nawet mapkę wskazującą naszą siedzibę. Opcji jest dużo i warto z nich skorzystać.

Narzędzia

Obecnie mamy dostęp do wielu programów, które pozwalają na zaprojektowanie ulotki. Niektóre (jak GIMP czy Picasa) są darmowe, inne z kolei płatne (Corel, Photoshop, Illustrator). Są to świetne narzędzia i mimo iż niektóre z nich wymagają nieco wprawy, pozwalają zaprojektować profesjonalną ulotkę. Warto wspomnieć, że do tego celu nadają się również niektóre edytory teksty (np. Word), jednak, ze względu na niewielką możliwość pracy z obrazem, są znacznie rzadziej wybierane.

Ostatnie poprawki i druk

Po upewnieniu się, że wszystkie elementy są na swoim miejscu, wyeliminowaniu błędów i literówek a także stworzeniu próbnego wydruku, możemy przystąpić do masowej produkcji. Jeśli mamy taką możliwość, a liczba ulotek nie jest duża, możemy zająć się tym we własnym zakresie. Większy nakład wiąże się jednak z koniecznością zwrócenia się do specjalistów. Dobrym wyborem jest w tym wypadku drukarnia online, świadcząca swoje usługi na odległość. Wystarczy przesłać gotowy projekt, a oni nie tylko go zrealizują, ale również zapewnią dostawę gotowego produktu pod wskazany przez nas adres.

Podsumowanie

Proces tworzenia ulotki reklamowej jest przyjemnym, twórczym zajęciem, choć niektórym osobom może on sprawiać trudności. Pamiętajmy by trzymać się powyższych zaleceń, a wszystko powinno pójść szybko i sprawnie. Dobrze zaprojektowana i profesjonalnie wydrukowana ulotka potrafi zdziałać cuda.